1. Начало
  2. На фокус
  3. Цветя без граници: битката на българските производители за пазар и признание

Цветя без граници: битката на българските производители за пазар и признание

Местните производители се борят за равнопоставеност и подкрепа в конкуренцията с големите чуждестранни играчи

Българският пазар на цветя е стабилен, особено когато предлагането е обвързано с кампанийни периоди като 8 март, Коледа, Великден, Цветница и Лазаровден. В тези моменти българските цветя намират място в търговските вериги и ритейл мрежите. Но през летните месеци – юни, юли и август – тяхното присъствие значително намалява.

„В рамките на 4–5 месеца можем да говорим за около 20% пазарен дял на българските цветя, но през останалото време те трудно се намират, обяснява Ани Панайотова, експерт и производител. - Причината не е в липса на капацитет или качество, а по-скоро в липсата на адекватна подкрепа от страна на държавата.“

Българските производители не търсят задължителна квота или принуда за търговците да купуват само родна продукция. Целта е равнопоставеност – достъп до пазара и възможност за конкуренция на база качество и устойчиво производство. „По нищо не отстъпваме на холандски, германски, полски или белгийски производители“, подчертава Панайотова.

Ръчното отстраняване на охлюви трябва да се прави вечер

Тя напомня, че още от историческите учебници е ясно: българските градинари и овощари са били сред иноваторите в селското стопанство и са работили в страни като Унгария, Аржентина и САЩ. Днес, модерните производствени бази у нас използват поливни маси, системи за обратна осмоза и рециркулация на водата, както и вентилация за справяне с екстремните температури – над 35 градуса в последните три години през юли, август и дори юни.

„Нито капка вода не се изхвърля – всичко се използва повторно, обяснява тя. - Работим с модерни препарати и технологии, без посредници, за да държим себестойността в разумни граници.“ Въпреки това, разходите нарастват – логистика, осигуровки, ръст на цените на суровини. А българските производители трудно могат да се съревновават с големите чужди борси, които продават понякога и под себестойност – само за да привлекат клиенти.

„Как да се състезаваме с компании, които разполагат с неограничени бюджети и са щедро субсидирани от своите държави?“ – пита Панайотова. Според нея единствената възможност е изграждането на партньорства – с търговските вериги, с дистрибутори, с държавата. „Цветопроизводството трябва да бъде забелязано като приоритетен бранш. Трябва да си зададем въпроса: какви са целите ни? Каква роля ще играе този сектор в икономиката ни в следващите 5–10 години?“

мушкато

Темата за заетостта също е важна. Макар и семеен, всеки бизнес, който иска да се развива, трябва да наема хора. „Работниците имат своите изисквания. И това е нормално. Но ние трябва да можем да им предложим условия, достойни заплати, перспективи, казва Панайотова. - За целта обаче са нужни работещи политики, достъп до пазари и ясна визия.“